Trust, Innovation, Culture, Change & Knowledge
06-38508263

OVER ONS

De kernwaarden

KERNWAARDEN TIC©K CONSULTANCY

De naam TIC©K CONSULTANCY staat voor Trust, Innovation, Culture, Change en Knowledge. Kernwaarden die feitelijk voor elke organisatie gelden om succesvol te worden, succesvol te zijn, en succesvol te blijven. De kernwaarden die echter ook onlosmakelijk verbonden zijn met mijn missie en mijn visie.

Trust betekent in deze context vertrouwen. Vertrouwen hebben in je medewerkers, vertrouwen hebben in je cliënten, vertrouwen hebben in je stakeholders. Dat vertrouwen hebben en uitspreken is echter nog niet zo gemakkelijk. In de afgelopen decennia zijn we elkaar namelijk vooral gaan wantrouwen en hebben we vooral beheersingsmaatregelen bedacht en ingevoerd. Zodat iedereen precies in het gareel blijft lopen en daarover niet meer hoeft na te denken. Zodat er niets meer fout kan gaan. Maar dat kost natuurlijk wel wat. Mankracht om al die beheersingsmaatregelen te bedenken en uit te voeren. Tijd om al die verantwoordingslijnen en toestemmingslijnen te volgen, naar boven toe en weer terug naar beneden. En mankracht en tijd kosten geld, veel geld. Geld dat je ook anders kunt besteden. Aan de zorg bijvoorbeeld. Maar wat als je nou wel dat vertrouwen geeft aan je medewerkers. Dan heb je minder beheersingsmaatregelen nodig, minder mensen, minder bureaucratie. Lijnen worden korter, beslissingen worden sneller genomen, processen gaan veel sneller. Medewerkers betalen het in hen gestelde vertrouwen dubbel terug. In motivatie, in loyaliteit, door verantwoordelijkheid te nemen. En dat voor minder geld, veel minder geld. Uiteraard is er ook een nadeel. Niet iedereen kan met een dergelijk vertrouwen omgaan en dus zal er ook misbruik van gemaakt worden. En soms zal er iets fout gaan. Maar zolang er maar toegang is tot weinig zal de schade altijd marginaal blijven. En levert vertrouwen dus altijd meer op als wantrouwen. Ik kijk graag samen met u naar uw organisatie om te bezien welke processen simpeler kunnen, welke beheersingsmaatregelen eigenlijk niet noodzakelijk zijn en welke verantwoordelijkheden en bijbehorende bevoegdheden lager in de organisatie geplaatst kunnen worden.

Innovation staat voor de ruimte voor vernieuwing, innovaties, en continue verbetering binnen (zorg)organisaties. En dat kan vernieuwing op elk gebied zijn, op gebied van techniek, informatievoorziening, zorgverlening, organisatieopbouw, administratie processen, etc. Dat betekent trouwens niet dat er vernieuwd of veranderd moet worden omdat stilstand altijd achteruitgang is. Dat wat al jaren werkt kan namelijk ook al jaren de enige juiste wijze zijn. En daarnaast zorgen nieuwe dingen ook altijd voor onrust. Anderzijds kan wat al jaren goed werkt, al evenzoveel jaren achterhaald zijn. Ruimte voor innovatie versterkt ook het ondernemerschap. Organisaties die luisteren naar de ideeën die op de werkvloer ontstaan, zijn de organisaties die morgen nog bestaan. Ik ondersteun u graag bij het uitwerken van nieuwe ideeën, plannen en concepten. Ik zorg daarbij voor de vernieuwende blik door vraagstukken altijd van verschillende kanten te bekijken.

Culture staat voor de manier waarop mensen in een organisatie met elkaar omgaan maar ook hun loyaliteit aan de organisatie. Cultuur is afhankelijk van heel veel factoren. Onder andere van het beloningssysteem, van de ontwikkelingsmogelijkheden, van de handelingsvrijheid, van de leiderschapsstijl, etc. Elke organisatie is anders, elke bedrijfscultuur dus ook. Organisatie die willen werken met zelfsturende teams of beter nog, met integraal management, moeten zich wel realiseren dat daar een bepaalde cultuur bij hoort. Een cultuur die een grotere vrijheid betekent voor de medewerkers, die meer verantwoordelijkheden betekent voor de medewerkers en dus ook meer en andere bevoegdheden. En organisaties moeten zich ook realiseren dat een cultuur niet zomaar verandert. Dat een cultuurverandering tijd kost. En moeite, veel moeite, heel veel moeite. Een cultuurverandering komt altijd van binnenuit en de cultuur in uw organisatie kan ik dus niet voor u veranderen. Dat moet u dus helemaal zelf doen. Ik kan u daarin wel ondersteunen door uw organisatie daarin te coachen. Coachen in hoe men om moet gaan met zijn of haar nieuwe rol, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.

Change ofwel verandering is onlosmakelijk verbonden aan de andere kernwaarden. De zorg is in beweging en staat voorlopig niet meer stil. Niet veranderen is stil staan, stil staan is ten onder gaan. Alleen die organisaties die nu voldoende durven te veranderen, die willen veranderen, in denken en in doen, zullen uiteindelijk overleven. Ik ondersteun uw zorgorganisatie bij al deze veranderingen. Bij het optimaliseren van de bedrijfsvoering en het informatiemanagement. Waardoor u zich met uw kernactiviteiten blijvend kan onderscheiden van uw concurrenten.

Knowledge staat voor kennis en wijsheid. Als u kiest voor zelfsturende teams of beter nog, voor integraal management dan vraagt u van uw medewerkers dat zij zelf verantwoordelijkheid nemen en dus zelf de belangrijke keuzes maken. Keuzes die gevolgen hebben voor de cliënt maar dus ook voor de organisatie. Dat betekent dat zij voldoende kennis en informatie nodig hebben om hun taken goed uit te voeren. Kennis omtrent de diensten die zij verlenen en de gewenste kwaliteit daarvan, maar ook informatie om de juiste bedrijfseconomische beslissingen te kunnen nemen. Kennis en informatie kun je overbrengen op tal van manieren. Voor elke soort informatie, voor elk niveau en elke doelgroep zijn er andere oplossingen die goed werken. Ik zet graag mijn jarenlange ervaring in om te onderzoeken welke informatie en kennis uw medewerkers nodig hebben en op welke wijze deze het beste overgebracht kan worden. Daarnaast coach ik uw medewerkers in hoe die informatie het beste gebruikt kan worden.